Synthetische strips

Speculaties over de groeiende rol van automatisering in de artistieke productie zijn in de twintigste eeuw en daarna een consistent thema geweest in moderne en hedendaagse kunstdebatten. Maar wat strips betreft, zijn de industrieën en de verschillende uitgeversconglomeraten sinds het prille begin symbiotisch uitgebreid met de ontwikkeling van druk-, distributie- en communicatietechnologieën. Tot ver in de eenentwintigste eeuw leent strips, een sterk gedigitaliseerd medium, zich voor de programmatische processen die machine learning definiëren, aangezien generatieve algoritmen geleidelijk de manier veranderen waarop we strips produceren, consumeren, archiveren en begrijpen. Echo Chamber stelt voor om synthetische strips te onderzoeken en hoe hun computationele kwaliteiten de geaggregeerde aard van kennisuitwisseling in het semiokapitalistische tijdperk spelen en de latente ruimte onthullen die op de loer ligt in de cognitie van de lezer. Onze huidige producties omvatten twee stripboeken (Le VTT Comme je l’aime en Fastwalkers) en een cartoongenerator (The Neural Yorker) in samenwerking met opkomende AI. Voor meer informatie, volg het interview van Ilan Manouach op het innovatieblog van Deutsche Welle.